Nastupující generace byla českými politickými garniturami po dlouhá léta přehlížena, letošní prezidentské volby však dost možná přinesly zlom v tom, jak mladí Češi promlouvají do politické situace.

První kolo prezidentských voleb společně s měsíce trvajícím kampaňovým poměřováním do českého politického prostředí přineslo mnoho nových prvků značně měnících dynamiku voleb. Jako jeden z těch nejvýznamnějších lze vnímat zapojení nejmladší generace voličů. Ta byla až donedávna vnímána jako relativně apatická a volebně nedisciplinovaná, a proto byl její hlas ve velké míře přehlížen. V posledních letech však začal mladý elektorát výrazně ukazovat svůj potenciál pro vliv na výsledky voleb a svou stěžejní roli v politické aréně. Letošní prezidentské klání tento trend pouze podtrhlo a v nejednom směru jasně ukázalo, že jde hlas mladých slyšet a že se v brzké době rozhodně nevytratí.

Hybná síla kampaně

Rostoucí důležitost zapojení témat mladých voličů si české politické prostředí v prezidentských volbách neuvědomilo poprvé. Minimálně už v posledních volbách do poslanecké sněmovny se kandidující subjekty, zejména strany a hnutí současné vládní koalice, snažily oslovit nejmladší voličskou skupinu skrze specificky cílené kampaně, které měly ukázat jakousi svěží a neokoukanou tvář dobře známých a ustanovených stran. Boj o nastupující generaci se stal důležitou součástí kampaně a co je nejdůležitější, taktika se ukázala být úspěšná. Ve skupině voličů mezi 18 a 34 lety došlo podle PAQ Research k nárůstu ve volební účasti o více než 10 % oproti předchozím volbám, přičemž právě mobilizace dosavadních nevoličů sehrála klíčovou roli ve vítězství tehdejší opozice.

Ve světle této skutečnosti je o to více překvapující, že se alespoň na začátku kampaně do prezidentských voleb, tedy přibližně na konci jara minulého roku, na vytěžení potenciálu mladých voličů nikdo z kandidátů nějak výrazněji nezaměřoval. Jedinou výjimku v tomto ohledu tvořila Danuše Nerudová, která z mladého elektorátu v podstatné části předvolební kampaně vytvořila jádro své kandidatury, a to hned několika způsoby.

Bývalá rektorka Mendelovy univerzity se od začátku obklopila týmem tvořeným z velké části mileniály či generací Z. Kromě toho svou přítomnost ve značné míře cílila na kanály využívané mladými – ze všech kandidátů byla zdaleka nejvíce vidět na Instagramu a TikToku, v pozdější fázi kampaně využila i nově populární BeReal. Co je ale nejdůležitější, aktivně zdůrazňovala svou koncentraci na mladé lidi a vyzdvihovala jejich témata – ať už se jednalo o životní prostředí, manželství pro všechny nebo krizi bydlení.

Tento důraz na generaci nových voličů se Nerudové alespoň na určitou dobu nadmíru vyplatil. Když se po několikatýdenním raketovém růstu v listopadových průzkumech blížila 30% preferencím a představovala hlavního favorita voleb, vděčila za to především mladým. Mezi voliči ve věku 25-34 let podle výzkumu Medianu nasbírala 51% podporu (což je mimochodem o 9 % více než získal Andrej Babiš u své tradiční základny voličů starších 65 let). Mladý elektorát tak naplno ukázal, že dokáže výrazně promlouvat do volebních trendů.