V časech nekončících koronavirových lockdownů si internetová populace našla nový hit. Sociální síť TikTok se stala populární u stovek milionů uživatelů, kteří sledují především krátká zábavná videa doplněná o chytlavý soundtrack. Svou popularitou u nejmladší generace si TikTok vysloužil kritiku ve stylu „já bych ty internety nejradši zakázala” i od dnešních dvacátníků. Oblíbenost TikToku však potrvdil Instagram, když nový formát příspěvků okopíroval do své aplikace v podobě Reels. 

Je TikTok dobrá nebo špatná sociální síť? Zeptali jsme se našich delegátů.

Daniel Dobr

Daniel Dobr

Botswana, SOCHUM

„Není to závislost, dokud vás to baví”

Aplikace, která vás zná lépe než vy sami sebe, je jednoduše plná možností, s algoritmem čas od času fungujícím lépe, než by kde kdo vůbec čekal, či dokonce žádal. To může pro mnohé představovat nebezpečí a značné obavy, avšak pro lidi, kteří se ho naučili využívat pro svůj prospěch ztělesňuje cestu k perfektně zkombinovanému obsahu, který naučí, vysvětlí, ale hlavně – rozesměje a zabaví.

Základním krokem je „pro-swipe-ování“ se doporučenými příspěvky, které uvidíte hned po prvním otevření aplikace. Příspěvky jsou naprosto náhodné a často více než otřesné, protože vás algoritmus ještě nezná a neví, co byste si přáli vidět. V tento moment záleží pouze na jednom, a to jestli chápete funkci algoritmů moderních sociálních sítí, která tkví v neinteragováním s vám nic neříkajícími příspěvky a interagováním s příspěvky, které vám jsou alespoň trochu blízké. Pro zkušenější existuje tlačítko „nezajímá mě“, které vám automaticky přestane doporučovat všechen obsah, který algoritmus shledá podobný tomu, u kterého jste dané tlačítko užili.

Maximálně do hodiny, hodiny a půl byste měli mít svoji skutečně individuální a personifikovanou stránku s doporučenými příspěvky, které se všechny mohou týkat jednoho, nebo dokonce všech témat. Zároveň takto krátký časový pomyslný úsek, který algoritmus potřebuje pro to, abys vás „poznal“ může být děsivý, ale je třeba si uvědomit, že i jakákoliv jiná aplikace o vás může zjistit jen tolik, kolik ji necháte. Když budete interagovat s příspěvky s kočičkami a pejsky, TikTok o vás bude vědět pouze to, že máte asi rádi psy a kočky, k čemuž se bude ještě domnívat, že mluvíte stejnými jazyky jako uživatelé přidávající vámi milované příspěvky. Samozřejmě ale platí, že čím více informací dáte, tím lepší doporučený obsah dostáváte.

V jednu chvíli se můžete dozvídat o systematickém rasismu ve Spojených státech přímo od lidí jím zasaženým a dalším přejetím prstu se můžete smát s paní, která dělá humorné scénky o práci letušek. Vzápětí se můžete naučit, že obsah typu „TOP 5 důkazů, že máte depresi“ je naprostá fraška, protože takhle omezeně psychologie a psychiatrie nefunguje, nicméně hned poté je vám řečeno, že tu depresi teda máte. Na nevydařenou uklidněnou začnete brečet u videa ukazující dospívání roztomilého vlčáka a následně se naučíte uvařit veganský burger. To vše může být proložené buď přímo zprávami, a to jak důvěryhodnými, tak nebezpečně konspiračními, nebo politickýma „memískama“, ze kterých zjistíte více než z pětistránkového článku České televize. A to vše v 5 minutách, nebo 4 hodinách, nic mezi tím, protože cigarety nejsou jediná věc, na které můžete být velmi rychle závislí, otázku však představuje to, jak škodlivé je být závislý na rozšiřování si všeobecných vědomostí. Vše však nakonec vždy záleží přímo na vás, můžete se tedy smát, vzdělávat, a obecně se sebezlepšovat, nebo vše naráz – algoritmus pouze odráží to, co jste ho nechali se o vás dozvědět, což vás občas může mile i nemile překvapit. Po určitém užívání bude ale přirozeně odrážet jen a jen vás, takže jestli jste ho shledali nudným a pitomým… no, to nechám na vás.

Matěj Čumpelík

Matěj Čumpelík

Dominikánská republika, SPECPOL

„Pro dětskou pornografii jsem nepřišel…”

Čtyři minuty – přesně tak dlouho mi trvalo, než jsem se od potvrzení instalace Tiktoku přes registraci dostal až na hlavní stránku aplikace. Na tak bizarní situaci jsem ale nebyl připraven. Vážně se právě koukám na video chlapce, který mě během 15 sekund ukazuje, jak vyčistit chlév praseti? 

Již předem jsem byl upozorněn na rizika spojená s užíváním této aplikace – podle vývojářů systému iOS totiž Tiktok schraňuje data o tom, co na svých mobilních zařízeních kopírujeme a vkládáme. O tom, kam takto shromážděná data míří, nepochybuji. V tomto ohledu se sociální síť však pramálo liší od svých konkurentů, Facebooku či Googlu. Zatímco registrace je bezplatná, bohatě to vynahradíme svými poskytnutými daty. A tak pokud mne do měsíce nezaplaví personalizovaná reklama na minerální krmiva pro kance, bude to zázrak

„Ale já sleduju samozřejmě jen ty zahraniční tvůrce, na český nekoukám”, slýchávám často od svých přátel, kteří Tiktok používají na denní bázi. V následující větě se pak nezapomínají zmínit o tom, jak nesmírně edukativní a přínosná síť to je. Z představy, že většina českých uživatelů zde nemrhá jen časem, jsem při zjištění dosahů některých videí a odhalení skutečné cílové skupiny brzy vystřízlivěl.

Dříve Michal z Kouzelné školky, dnes Ondy Mikula z Tiktoku. Vedle mne právě sedí můj devítiletý bratranec a s otevřenou pusou kouká stejně ohromeně na obrazovku telefonu jako kdysi já na televizi. Jenže on se nepodivuje tomu, co nového zase vyrobil Michal ze svých lepících pásek, ale zbrusu novému videu, kde Ondy jako kouzlem vytvoří z hrušky sedící na hrdle sklenice hruškový džus. Toto video si vysloužilo doposud přes 450 tisíc zhlédnutí a 44 tisíc lajků. Ondy Mikula však není troškař, a tak natočí ještě video o videu, kde odhalí svou magii. A pak že kouzelníci svá kouzla neodhalují! Odhalení získává až 1.6 milionu zhlédnutí a přes 130 tisíc lajků

Cílová skupina diváků jsou děti, nejčastěji ve věku 9-12 let. Koho zajímá, že v pravidlech komunity se píše o věkové hranici 13 let pro možnost registrovat se na síť? Správce Tiktoku rozhodně ne. Stejně tak je nezajímá ani masivní kyberšikana, nenávistné projevy či explicitně nevhodný obsah. Teď k tomu všemu přidejte ještě sexuální predátory a pedofily a máte naprosto bezpečný prostor pro více než čtvrtinu českých dětí, které se zde pohybují

Tiktok se považuje za lidovou platformu, a proto ani jeho slogan nepřekvapí: Real people, real videos. Nakonec, jak vystihující pro síť, kde pod správným hashtagem za pár sekund najdete dětskou pornografii.

Redakce

A jaké jsou vaše zážitky? O čem byste si chtěli přečíst v příštím čísle? Napište nám!