Krizové kontakty – jak to funguje?
Kdo se může na krizové kontakty obrátit?
Krizové kontakty může využít který*ákoli z účastníků a účastnic Pražského studentského summitu a též kdokoli z přípravného týmu.
Kdy mohou krizové kontakty pomoci?
Krizové kontakty řeší především (ale nikoliv výlučně) problematické situace týkající se zejména sexuálního obtěžování, ale i dalšího diskriminačního chování a nerovného zacházení.
Co naopak do působnosti krizových kontaktů nespadá?
Jsou to zejména podněty z oblasti fungování a organizace Summitu. Toto je v gesci jednotlivých koordinátorů, a proto své podněty směřujte na ně – kontakt naleznete na webových stránkách Summitu.
Nemusíte se bát.
Pokud jste se do nějaké z nepříjemných situací dostali a nevíte, jak si s ní poradit, neváhejte se na krizové kontakty obrátit. Nemusíte se bát, že by tento krok jakkoli ohrozil Vaše budoucí fungování na Summitu. Komunikace s krizovými kontakty je individuální a důvěrná a bude jen na Vás, zda vůbec, a případně jakým způsobem budete chtít svou situaci řešit. Krizové kontakty jsou tu pro Vás a pracují autonomně. Pokud se tedy chcete se svým problémem pouze svěřit, ale dále jej neřešit, žádné informace se mimo okruh “čtyř očí” nedostanou, a to ani k vedení projektu.
Krizové kontakty postupují podle následujících zásad a pravidel:
- Nikdo nesmí být sankcionován za sdílení svých zkušeností.
- Krizové kontakty postupují diskrétně, citlivě, s respektem k právům a osobnostem dotčených osob.
- Krizové kontakty situaci nevyšetřují, pouze naslouchají, poskytují pomoc a rady dotčeným osobám.
- Bez souhlasu dotčených osob nepodnikají krizové kontakty žádné další kroky, maximálně ctí jejich vůli a stanoviska.
- Krizové kontakty zachovávají mlčenlivost o všech skutečnostech, které se v souvislosti s výkonem své pozice dozví.
- Krizové kontakty jsou nezávislé na koordinátorech projektu či jiných osobách, nepřijímají od nikoho žádné pokyny.
- Při řešení konkrétního podnětu postupují krizové kontakty nestranně a objektivně
- Krizové kontakty postupují transparentně, každý nahlašovatel je informován o postupu při řešení svého podnětu, pokud si takový postup bude přát.
Postup při hlášení
písemném
Na písemné podání reagujeme bez zbytečného odkladu, ve výjimečných situacích může dojít k pozdější reakci, vždy však nejdéle v řádech dnů.
Ve svém podání popište nastalou situaci a konkrétně i způsob, jakým chcete situaci řešit. Respektujeme Vaši vůli i v případě, že si nebudete přát situaci řešit vůbec. V některých případech bude vhodné domluvit osobní setkání, to lze i mimo workshopy, nikoli však proti Vaší vůli.
osobním
Pokud preferujete osobní komunikaci pro nahlášení nebo si prostě chcete jen popovídat a svěřit se s nepříjemnou situací, krizové kontakty jsou tu pro Vás v každou volnou chvilku. Nejsou stanoveny žádné konzultační hodiny, přijít můžete kdykoli, když to vyhodnotíte jako vhodné (například během obědové pauzy nebo poworkshopové socializace). Komunikace proběhne soukromě v ústraní.
skrze anonymní schránku
Záleží jen na vás, zda chcete do daného formuláře vyplňovat všechny informace. V případě, že chcete, aby byla situace dále řešena, doporučujeme uvést, kam ideálně by měly naše další kroky vést. Stejně tak pokud chcete být informováni o postupu, je třeba uvést kontakt. Pro zachování anonymity můžeme doporučit uvedení e-mailu, ze kterého nebude zřejmá Vaše totožnost.
Další možností je uvedení telefonního čísla a komunikace přes SMS zprávy. Krizové kontakty totožnost nahlašovatele*ky neověřují, leda by to bylo nezbytné. Jsou také vázány mlčenlivostí a žádné informace se nedostanou k nepovolaným osobám.
Jaké jsou možnosti řešení?
Neřešení – svěřit se a popovídat si o nastalé situaci může být někdy naprosto dostačující.
Krizové kontakty mohou být mediátory nastalé situace – mohou tedy zprostředkovat komunikaci mezi stranami a jako nezávislá třetí strana se budou snažit nalézt vhodné řešení.
Po dohodě s nahlašovatelem*kou mohou krizové kontakty komunikovat s tím*ou, proti němuž*íž sdělení směřuje, samostatně.
Krizové kontakty nedisponují ani vyšetřovací, ani rozhodovací pravomocí. V případech, kdy budou podněty vyhodnoceny jako důvodné a vážné a komunikace mezi stranami by nebyla vhodná, informují krizové kontakty o situaci vedení projektu, které se bude situací zabývat. To však opět jen po předchozím souhlasu nahlašovatele*ky
Pokud si bude podatel*ka přát zůstat při dalších krocích anonymní, toto rozhodnutí bude respektováno. Krizové kontakty ctí diskrétnost a mlčenlivost, totožnost nahlašovatele*ky při dalších postupech řešení bez svolení neoznamují.
O všech učiněných krocích budou dotčené osoby informovány, nic se nebude dít bez Vašeho vědomí.
Jak se na krizové kontakty můžete obrátit?
Zahájení i průběh celé komunikace je zcela neformální.
Krizové kontakty přijímají anonymní i neanonymní podání.
Za krizovými kontakty lze přijít a nahlásit věc osobně.
Sdělení lze však podat jakýmkoliv jiným způsobem, například:
Skrze anonymní schránku: link najdete zde
Krizové kontakty XXX. ročníku

Patricie Vanická
předsedkyně UNEA v modelu OSN
patricie.vanicka@amo.cz
více informací ▼

Nela Vítů
generální tajemnice Rady EU
nela.vitu@amo.cz